Rujukan: Normaliza Abd Rahim (2019). Multimedia dalam Bahasa. Penerbit Universiti Putra Malaysia, Serdang.
Bahan untuk Asas Grafik
1. Bunting/Banner
Huraian: Terdapat
elemen asas grafik yang lengkap dalam banner yang dihasilkan. Mesej yang
menunjukkan jualan kasut sukan berjenama Nike dapat disampaikan dengan baik.
Pembaca dapat memahami mesej tanpa sebarang kekeliruan. Imej kasut sukan
dilampirkan untuk menunjukkan kesesuaian dengan tujuan banner.
Penggunaan warna coklat, hitam dan putih diaplikasikan dalam penghasilan alat
grafik ini. Elemen teks iaitu jenis dan saiz tulisan yang digunakan bersesuaian
dengan banner sekali gus menjadikan ianya menarik. Keseimbangan juga wujud
dengan adanya ruang kiri dan kanan serta ruang atas dan bawah banner.
Selain itu, pembahagian antara imej kasut dan bahagian teks juga mewujudkan
keseimbangan.
2. Pamphlet
3. Poster
4. Gambar/Foto
Huraian: Gambar di atas menunjukkan salah satu bahan untuk asas grafik. Kasut ini dipilih kerana reka bentuk yang menarik serta sesuai digunakan untuk lelaki dan perempuan. Tapak kasut yang diperbuat 100% daripada getah sangat sesuai dipakai untuk berjalan atau bersukan kerana cengkaman yang kuat dapat menghalang seseorang daripada jatuh akibat licin. Warna biru tua dipilih kerana umumnya biru ialah warna kegemaran bagi lelaki dan perempuan. Oleh itu, kasut ini sesuai dipakai untuk lelaki mahupun perempuan. Berdasarkan pandangan ilmu psikologi pula, warna biru tua mampu merangsang pemikiran yang positif. Selain itu, Corak pada kasut diletakkan adalah untuk menyerlahkan lagi reka bentuk kasut tersebut. Lidah kasut yang diletakkan span di dalamnya memberikan keselesaan kepada si pemakai.
5. Billboard
Huraian: Billboard merupakan salah satu bahan untuk asas grafik, ianya juga
dikenali sebagai sebuah papan iklan yang berukuran besar dan mengandungi tulisan
atau gambar yang berfokuskan iklan, pengumuman dan promosi produk. Kebiasaannya, billboard ini dipasang di persimpangan jalan raya yang padat lalu lintasnya.
Sebagai contoh, billboard di atas mengandungi informasi yang sangat jelas iaitu
ingin mempromosikan sepasang kasut. Dengan pemilihan warna pada billboard
sangat membantu untuk menarik lagi minat orang ramai yang melihatnya. Contohnya, warna kuning pada latar belakang billboard tersebut telah menaikkan lagi model
kasut yang ingin dipromosikan. Selain itu, font “NIKE” yang memberi
maksud kepada jenama kasut itu semakin menyerlah apabila di warnakan dengan
warna hitam. Hal ini telah menarik minat pembaca dan sehingga orang menjadi
tahu apa yang ingin disampaikan oleh billboard tersebut.
6. Video
Huraian: Video di atas
menunjukkan iklan pendek yang mengkhususkan kepada kasut 'converse' sebagai bahan utama. Tema yang digunakan ialah keselesaan yang dapat dilihat melalui
pergerakan model tersebut. Latar belakang dan penggunaan teks juga bersesuaian dengan
produk tersebut. Iklan ini juga mudah difahami tanpa ada keliruan.
No comments:
Post a Comment